ImaNiAiSyah

Friday 14 February 2014

Kiranya kau seorang srikandi

"Sakinah,ayuh pergi?" Aisyah berkata. "Ke mana? Best ke?" Sahut Sakinah. "Insyaallah, best sgt. You'll see it & you gonna love it too." Aisyah menjawab. "But where, my dear?" Sakinah bertnya..
Sebagai manusia, kita seringkali menginginkn sesuatu yg kita jangkakan dan inginkan (beyond your expectation)tapi adakah semua jangkaan itu memberi natijah yang baik buat kita?? Mengapa tidak kita meletakkan semua jangkaan kita pada Allah, sebaik pemberi rahmat? Namun semua ini bukan bererti kita berputus asa sepenuhnya tapi, menginginkan sesuatu yang terbaik dariNya. Hanya pdNya.. Hanya denganNya..
اذ اوى الفتية الى الكهف فقالوا ربنا اءاتنا من لدنك رحمة وهيئ لنا من امرنا رشدا
'(ingtlah) ketika pemuda-pemuda itu berlindung ke dlm gua lalu berdo'a, "Ya Tuhan kmi, beriknlh rahmat kpd kmi dri sisiMu dan sempurnaknlh petunjuk yg lurus bgi kmi dlm urusn kami"
Rahmat, rezeki yang diberkati, keluarga yang bahagia dan sebagainya adalah dari Allah. Kita hnya insan biasa yang saban hari melakukan kesilapan. Permasalahannya, ramai teman kita melakukan sesuatu yang hanya di dalam jangkaan mereka tanpa memikirkan tentang apakah natijahnya di hari kelak?? Apakah akan terbitnya penyesalan? Yet, you still have a lingering feeling in your heart about what have you done. What's the point? Coz you've done it so much and can't turn it back.
Learning from nature,butterfly for example. Can you imagine how hard time they have to become truly beautiful and smashing through the air?? They've to wait for a long period time and when the time is coming, they have to try harder to attain the achievement?? Jadinya, marilah kita sama-sama fikirkan. Kerana berfikir itu satu ibadah yang dapat melancarkan darah di dalam tubuh badan manusia.
Wallahu a'lam..

No comments:

Post a Comment